......Jen klid, nerozčiluj se, nenadávej a říkej si pomalu, je blbej, je blbej, je blbej .......

Pomeranče !!!

29. dubna 2006 v 16:08 | radushka

Mňamky...pomerančíky ty sou prostě nenahraditelný ;)


Původ
Pomeranče pocházejí z Asie, kde byly již před čtyřmi tisíci lety pěstovány v Číně. Do středomořské oblasti se dostaly s Alexandrem Velikým a známé byly také Římanům. Poté však v Evropě upadly v zapomnění a teprve ve 13. století byly španělskými mořeplavci dovezeny trpké plody s arabským názvem "narandš". První sladké pomeranče ovšem přišly do evropských středomořských zemí teprve v 15. století díky portugalským mořeplavcům jako "čínská jablka". Pomerančovníky začaly být sázeny na Karibských ostrovech v pozdním 15. století, potom co tam Kryštof Kolumbus dovezl semínka na své druhé výpravě do Nového světa. Na Floridu byly dovezeny Španělskými objevovateli v 16. století a následně také španělskými misionáři do Kalifornie ve století osmnáctém. Nyní jsou největšími pěstiteli pomerančů na světě státy jako USA, Brazílie, Mexiko, Izrael a Španělsko.
Obsah látek
Pomeranče obsahují látky snižující vysoký krevní tlak, cholesterol a působí protizánětlivě. Nejvíce těchto látek najdeme ve slupce a také hned pod slupkou pomeranče a to v bílé dužnině. Zde je jich mnohem více než ve vodnatém středu. Tyto velice zdraví prospěšné látky jsou často nevyužity hlavně při výrobě pomerančového džusu. Pomeranče dále obsahují níže zmíněný zázračný vitamín C, užitečnou vlákninu, některé důležité vitamíny B zahrnující thiamin, foláty, kyselinu panthotheinovou (B5), vitamín B6 (pyridoxin) a riboflavin (B2). Dále obsahují vitamín A (ve formě beta-karotenu) a minerály vápník a draslík. Podobně jako pitím grapefruitového nebo jablkového džusu také pitím džusu pomerančového redukujeme riziko tvorby ledvinových kamenů díky obsahu kyseliny citrónové.
Půst pouze na čerstvé pomerančové šťávě rozpouští hleny a pomáhá uvolňovat zbytky jídel usazených ve střevech.
Podle lékařských studií, konzumace pomerančů snižuje také riziko tvorby vředů a rakoviny žaludku a plic.
Jeden pomeranč obsahuje kolem 90 % tělem požadovaného množství vitamínu C a asi 15 % denní dávky vlákniny.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.